Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-01-17

CVR World Cup - det gick lite för fort, men ändå bra!

Hej och god morgon!

CVR World Cup igår och jag var ju sugen på att köra 6 w/kg i 5 minuter i backen. Har dock blivit lite varnad för det eftersom man blir tillfälligt diskad och måste bevisa att man är så stark också IRL. Bevisar man det så blir man "ZADA approved". Vilket blir svårt nu när det är snökaos ute. Dessutom så lär det ta ganska lång tid innan man blir godkänd. Tävlar man på Zwift och får en FTP över 5 w/kg eller en femminutersperiod över 6w/kg så blir man tillfälligt diskad tills man kan leverera effektdata från cykling som visar att man faktiskt är så stark och inte bara har en okalibrerad trainer eller annan felaktig utrustning. Ett sätt att få internet-tävlande lite mer rättvist och reglerat.

Vi var 79 cyklister i A-klassen och efter den första lilla backen så var vi nere på dryga 50 cyklister. Klassisk startgallring. Två varv och totalt 41 kilometer med två gånger Box hill på slutet av varvet. Så efter startgallringen så väntade jag bara på Box hill.

In i Box hill i en bra position, men kika på min ring till höger i bild. En av favoriterna och totalledaren Kim Little klämmer in 8.6w/kg direkt och höjer farten redan från start i backen.

Förra veckan så kunde jag gå med täten i backen men denna gång så hade jag inte benen. Försökte först men det gick mycket fortare denna gång. Fick lov att vika ner mig på slutet och kikar jag på effektdatan i efterhand så ser jag att jag höll 6.1 w/kg i nästan fyra minuter. Det gick alltså lite för fort för mig redan från start i backen idag (första två minuterna av backen låg jag på 6.37w/kg och brände krutet).
Kommentatorerna till livesändningen snackade mycket om just detta att det var många som producerade anmärkningsvärda watt-siffror i backen idag. Man måste komma ihåg att det i den här CVR World Cup så är det 106.000 DOLLAR i potten, så det kan vara intressant för många att försöka förbättra sin watt i loppen.

Nåväl. Jag hade inte dom rätta watten i backen idag och fick slå av på slutet. Vi blev en andragrupp bakom den bortflyende täten.
Killar med stumma ben, ca: 10 sekunder efter täten och nästan uppe på toppen.

Passerade bergspriset ca: 30 sekunder efter täten. Kikar ni i listan till höger så ser ni att Robert Reyier Österling låg ca: 5 sekunder efter min grupp här men han lyckades sprinta ikapp uppe på toppen. Så vi blev två falubor i andragruppen idag, skoj!

När vi droppat någon i sista kicken innan utförskörningen och sedan hämtat in någon på väg ner till varvningen så körde vår grupp om placeringarna 10 till 21 ungefär. En i täten var dock känd som notorisk "fuskare" så honom kunde jag redan då börja räkna bort från resultaten.

Strax efter varvning så var vi 50 sekunder från tätgruppen, så jag förstod att vi inte skulle hämta in dom. Gänget bakom var ca: 30 sekunder efter men om vi inte slog av allt för mycket så skulle nog inte dom heller komma ifatt oss.

På toppen av banans lilla backe. Ett motlut på några hundra meter bara, men kan vara nog så jobbigt ibland. dryga 50 sekunder efter täten. På andra bilden så kan man se att gruppen bakom oss låg 42 sekunder efter oss.

Efter att det hade gått rätt lusigt ett tag så blev det en del åka av runt tre mil in i loppet. Bra att mjuka upp benen lite inför andra gången i Box hill.

I backen för andra gången och det var inte alls samma Untz i åkningen denna gång. Det märktes att dom allra starkaste redan var borta och att benen hade fått lite stryk under första varvet.

Vi passerade så småningom bergspriset ungefär en och en halv minut bakom täten och nästan lika mycket bakåt också.

Jag kände mig ändå helt okej även om jag också var sliten såklart. När spurten närmade sig så ville jag testa en riktig kick med 4-500 meter kvar för att se hur det skulle stå sig. Spurten i lite motlut och kanske det kunde vara för tidigt för några i gruppen. Vi körde då om placeringarna 10-17.
Denna bild visar målgången. Eller ja, den blå siffran i fältet uppe i mitten indikerar att jag har 2 meter kvar. Man ser skuggan av portalen framför oss och själva portalen om man kikar till vänster i bild. Jag tyckte själv att min spurt var en av mina bättre hittills i Zwift men tre cyklister hann om mig precis innan mål. Kanske att jag skulle ha väntat någon sekund till med att dra igång då jag blev för stum mot slutet...

Slet faktiskt också sönder slitbanan på mitt band på monarken i spurten, så nu lär jag skaffa mig ett nytt sådant också. Illa kvickt.

Preliminärt på 13:e plats här direkt efter målgången. Vidar Mehl som blev 11:a här vann den första World Cup tävlingen och har varit topp 10 på Cykelvasan tre gånger 6:a, 4:a & 9:a). Så det var ändå starka cyklister med i den här andragruppen. Jag slog också fyra cyklister som har blivit ZADA-approved. Så även om benen kanske inte levererade riktigt så bra som förra veckan så var det ändå min bästa placering hittills i denna cup och jag tävlar mot riktigt starka cyklister. Femman i loppet är den där som jag räknade som fuskare och han producerade 5.4 watt i nästan en timme.

När resultatlistan justerats efter ett tag så finner man mig nu på en sjunde plats! Det visade sig att inte mindre än sex cyklister från tätgruppen producerat över dom där 6w/kg i backen eller över 5 w/kg på sin FTP. Så tills vidare är dom bortplockade från resultaten innan dom kan bevisa med effektdata från IRL-cykling att dom faktiskt är så starka. Några av dom får säkert tillbaka sina placeringar, men jag tror också att ett antal av dessa inte kommer att godkännas.

Faktiskt så lyckades den lille urstarke falubon Robert Reyier Österling producera 6.1 w/kg under 5 minuter i backen och 4.95 watt på sin FTP också. Så även han kommer att få lov att leverera IRL-data om han vill behålla sin preliminära artondeplacering i loppet. Så går det om man är både stark och lätt! Finns det några svenska cyklister som har blivit ZADA approved, eller kan Robban bli den första?

JUST NU ligger jag femma i totalen. Ettan går vidare direkt och tvåan och trean kommer få kvala mot varandra för att gå vidare. Sedan ska allt avgöras på någon ort här i världen där man samlar dom bästa för ett live-event. Jag räknar dock med att halka ner ett antal placeringar när fler blir godkända av ZADA och andra resultat har rättats till. Låg 16:e totalt inför detta race.
Totalställningen efter 3 av 8 race. Troligtvis så räknar man samman tre av dom fyra första deltävlingarna och tre av dom avslutande fyra. Totalt sex av åtta deltävlingar alltså.
1 Kim Little A 3 2986
2 Vidar Mehl A 3 2984
3 Morten vaeng A 3 2954
4 Tom Ove Kaland A 3 2926
5 Henrik Öijer A 3 2902
6 Mihail Sîrbu A 3 2892
7 Filip Matoszko A 3 2860
8 Steffen Dahlitz A 3 2824
9 Jens Rasmussen A 3 2812
10 xavier Loison A 3 2810

Vill ni spana in mer data från mitt pass igår så finner ni det, som alltid, på Garmin Connect: https://connect.garmin.com/modern/activity/2439178580

3 kommentarer:

  1. Hej Henrik, följde dig på racet. Du körde jäkligt offensivt och bra, grymt!

    SvaraRadera
  2. Hej! Du har lika mycket nytta av huvud och pannben som benen!

    SvaraRadera
  3. Hej, kul o läsa om dina zwift tävlingar!
    Kimmo Kananen ser ut att ha fått en ZADA stämpel. Antar han är första svensk :)

    SvaraRadera