2015-03-15

Snabbt och långt och hårt

Hej vänner!

Har varit ute på ett långt (156.75 km) distanspass nu som tog oss 5:17:26. Årets längsta pass och även avslutet på en träningsvecka som innehåller 16 timmar och 22 minuters cykling. Så här mycket har jag inte tränat på en vecka sedan Rapha 500 sista veckan i december 2012. Innan det så var det veckan när jag cyklade runt Dalarna på 23 timmar i september 2012... Kul!

Benen kändes som två telefonstolpar när jag cyklade mot samlingen idag och högerbenet smärtade vid varje tramptag efter vurpan igår. Handleden gör ont och gnäll, gnäll gnäll. Precis när jag kom till stan så började två gäng cykla så jag hakade på. Sedan fick jag info om att en till skulle ha varit med. Så jag ringde och fick höra att han var på G. Jag vände om för att hämta upp honom och partempoköra ikapp.  Efter ungefär en mil med partempo så kom vi ikapp några fler som hade väntat in. Vi körde på ganska fort ett tag men ändå inte alls med samma intensitet. Så jag gick efter ett tag upp och vred upp farten igen. Efter ungefär ytterligare en mil så var vi ikapp. Bra start på passet!

Jag älskar ju sånt där. Fartmoment och hets i träningen.

Kanske inte det mest optimala när man ska cykla länge, men ändå skoj. Vi hade sällskap till Torsång där de mer rutinerade cyklisterna skulle fika. De lite mer ambitiösa cyklisterna cyklade vidare och vi styrde mot Säter. Väl i Säter så körde vi Smedjebackenvägen som vi tog nästan ända till Smedjebacken men i Getbo så vände vi uppåt mot Borlänge och in i motvinden. Vi hade då 30.2 km/h i snitt!

Det var mycket skog där, söder om Borlänge/Säter. Väl i Borlänge så började vi trissa lite och jag fick ta några hårda tag i täten. På cykelbanan längs 293:an så tog jag en rejäl förning. Jag gillar att köra på lite på slutet av passen för att sedan kunna slå av lite när man närmar sig hemmet för att rulla ur benen lite. Även på tävlingar så tenderar det ju att bli högre ansträngning på slutet...

Det kändes bra att jag dels orkade med hela passet efter den där starten och att jag även hade ben nog att köra med på slutet. Var uppe på 175 i puls i sista backen och det efter en mängdrik vecka. Nu ska det ändå bli gott med lite glass och en vilodag imorgon.

Jagande gänget, i halvfart.

Lite mer intensitet här och där framme ser vi resten av gänget.

Vevarmstrubbel.

Här har vi delat upp oss igen.

Smedjebacksvägen söderut.

Smedjebacksvägen norrut, här med pisspaus+ANNAT.

Under större delen av rundan så var det Jim, Petter, Oscar och jag från Falu CK elit samt Jonatan som höll ihop. Tack för en härlig dag i solen!